اخبار ویژه اخبار ویژه

۱۱ اسفند ۱۳۹۴
عملیات ممیزی ایمنی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز با حضور سرپرست مدیریت ایمنی و اعضای هئیت ممیزی شرکت فرودگاه های کشور آغاز شد.
۹ اسفند ۱۳۹۴
ممیزی فرآیندهای مرتبط با سیستم مدیریت ایمنی فرودگاه بین المللی بندرعباس مطابق با نظامنامه ایمنی و الزامات سیستم ایمنی (CAD4113) سازمان هواپیمائی کشوری با حضور تیم ممیزی مدیریت ایمنی شرکت فرودگاههای کشور انجام شد .
۸ اسفند ۱۳۹۴
با هدف استقرار سیستم مدیریت ایمنی در فرودگاه های کشور و به تبع آن ارتقاء سطح ایمنی عملیات، مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه های کشور اقدام به بررسی کلیه فرآیندهای مرتبط با ایمنی در فرودگاه ها و مرکز کنترل فضای کشور می نماید. این رویکرد جدید ممیزی که در نوع خود در صنعت فرودگاهی کشور بی سابقه است، سعی دارد تا با قرار دادن فرآیندها و روندهای جاری در محیط های عملیاتی در مجرای صحیح خود، خروجی ایمن از آنها حاصل نماید.
۵ اسفند ۱۳۹۴
در جریان همایش رویکرد نوین در مدیریت نوین صنعت هوانوردی کشور٬ خط مشی ایمنی شرکت فرودگاه‌های کشور توسط رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت امضا و ابلاغ شد
۳۰ دی ۱۳۹۴
شرکت‌کنندگان در همایش رویکرد نوین در مدیریت ایمنی صنعت فرودگاهی، سیستم مدیریت ایمنی فرودگاه بین‌المللی کیش را ممیزی کردند.
۳۰ دی ۱۳۹۴
همایش رویکرد نوین در مدیریت ایمنی صنعت هوانوردی کشور دقایقی پيش در سالن همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش آغاز شد.
۲۱ دی ۱۳۹۴
همایش هم اندیشی مدیران ایمنی فرودگاه‌های کشور در فرودگاه کیش برگزار می‌شود.

گزارش تصویری گزارش تصویری

سیر تحول ایمنی سیر تحول ایمنی

تاريخچه پيشرفت و تحول در ايمني را مي‌توان به سه دوره تقسيم نمود:

  1. دوره فني (technical era)- از سالهاي آغازين 1900 ميلادي تا اواخر دهه 1960 را شامل مي‌شود. در اين دوره، علت اوليه نقض ايمني، مربوط به عوامل فني شناخته مي‌شد. بنابراين تلاش در حوزه ايمني، شامل بازرسي و اصلاحات در عوامل فني بود. در دهه 1950، با اصلاحات فني، منجر به كاهش نرخ رشد حوادث شد و فرآيند ايمني به سمت "انطباق با مقررات" و  "نظارت" گسترش يافت.
  2. دوره عوامل انساني (human factors era)- از اوايل دهه 1970 تا اواسط دهه 1990 را شامل مي‌شود. در اوايل دهه 1970، نرخ حوادث به علت "پيشرفتهاي قابل ملاحظه فني" و "ارتقاء مقررات ايمني"، كاهش يافت. هوانوردي وضع ايمن‌تري پيدا كرد و تلاشهاي ايمني به سمت عوامل انساني توسعه يافت كه شامل ارتباط انسان و ماشين مي‌شد. اين عامل، منجر به تحقيق در مورد اطلاعات ايمني شد كه قبل از پديد آمدن اتفاق، شكل گرفته بود.
  3. دوره عوامل سازماني(the organizational era)- از اواسط دهه 1990 تا كنون را شامل مي‌شود. در اين دوره، به ايمني، از ديدگاهي جامع‌تر بررسي شد كه در آن عوامل سازماني، عوامل انساني و فني لحاظ مي‌شود. بدين ترتيب، مفهوم "حوادث سازماني" معرفي شد، كه در آن اثر "فرهنگ و سياستهاي سازماني" بر كارآيي "كنترل ريسك ايمني"، لحاظ مي‌شود. علاوه بر اين، جمع‌اوري اطلاعات و تحليل آنها به صورت سنتي كه محدود به اطلاعات مربوط به بررسي سوانح و حوادث مي‌شد، به يك  روش نوين فعال در ايمني"new proactive approach to safety"، تكميل شد. اين روش نوين، بر اساس جمع‌آوري و تحليل روزانه اطلاعات با استفاده از روش‌هاي فعال و منفعل، به منظور پايش خطرات ايمني شناخته شده و جستجوي عواملي كه ايمني را به خطر مي‌اندازند، مي‌شود.(ضميمه 19 ايكائو،2013، فصل 2).   

 

بابک میرحسینی / مدیر ایمنی فرودگاه رشت

میانگین (2 آرا)
هنوز نظری درج نشده است. درج اولین نظر